1.    Vijeće ministara Bosne i Hercegovine u prvoj godini mandata nije ostvarilo gotovo nikakve rezultate. Država i građani nisu imali nikakvu korist od rada Vijeća ministara. Jedinu korist imali su SNSD i HDZ, koji su zahvaljujući servilnom odnosu stranaka Trojke ostvarili svoje dugogodišnje ciljeve i interese.

Izjave čelnika Trojke o „Dodiku koji se promijenio“, „historijskim sjednicima“, „novim pregovoračima koji bolje od SDA i DF-a znaju kako se odnositi prema Dodiku i Čoviću“, bile su tek jeftini medijski spinovi kojima se pokušala pravdati nesposobnost, nekompetentnost i izdaja interesa države.

Nakon godinu dana, javnosti je jasno da je Trojka nesposobna da se nosi s politikama SNSD-a i HDZ-a, i da to može imati nesagledive posljedice po buduće odnose u Bosni i Hercegovini, kao i po interese države i Bošnjaka kao najbrojnijeg naroda.

Nedopustivi ustupci Trojke počeli su od samog formiranja Vijeća ministara, kada je od 20 pozicija Bošnjacima pripalo svega pet ili 25 posto. Zatim je uslijedila predaja važnih sektora i institucija u ruke SNSD-u i HDZ-u, nauštrb Bošnjaka: gotovo kompletan sigurnosni sektor, finansije i Uprava za indirektno oporezivanje, Agencija za državnu službu, Institut za mjeriteljstvo i niz drugih institucija.

Poražavajući su podaci da je od planiranih 50, Vijeće ministara za godinu usvojilo svega 12 zakona, od čega su polovina usvojenih zakona izmjene i dopune postojećih. I od usvojenih novih  zakona, jedan se odnosi na budžet, a drugi na tržište vina. Od 12 usvojenih zakona na Vijeću ministara, samo je pet izglasano u Parlamentu BiH, dok su ostale zaustavili SNSD i HDZ. Nijedan zakon koji su predložili ministri iz stranaka Trojke i ministar za ljudska prava nije usvojen u Parlamentu BiH. Vijeće ministara radi samo onda kada to treba Dodiku i Čoviću.

Ovo potvrđuju i primjeri odluke o Istočnoj i izostanak odluke o Južnoj plinskoj interkonekciji, odobravanje sredstava za zgradu SIPA-e u Banjoj Luci i izostanak sredstava za zgradu SIPA-e u Tuzli, odobravanje sredstava za kupovinu zgrade za UIO-a u Banjoj Luci po tenderu kojim je „nacrtana“ zgrada Dodikovog kuma, te nedonošenje odluke da se iz budžetske rezerve 3,6 miliona KM usmjeri u nabavku helikoptera. Umjesto toga, ministri iz Vijeća ministara su bez javnog poziva ovaj novac podijelili sebi bliskim udruženjima.

Vladajuća koalicija je o evropskom putu pričala, ali nije uspjela da ispuni ni reducirane uvjete za otvaranje pregovora sa Evropskom unijom. O NATO putu ni ne pričaju. U 2023. godini nije usvojen Program reformi (ANP), niti ima naznaka kada će se to desiti. Time se zaustavlja put Bosne i Hercegovine u NATO savez.

Čelnici Trojke sa svojim partnerima ništa nisu uradili kako bi važna strategija i akcioni plan za borbu protiv korupcije bili usvojeni u Vijeću ministara, iako je to jedan od uvjeta na evropskom putu Bosne i Hercegovine.

U konačnici, kao posljednji primjer koji potvrđuje nefunkcionalnost i nerad - Vijeće ministara nije u zakonskom roku predložilo državni budžet za 2024. godinu.

2.    Dogovor predsjednika SNSD-a, HDZ-a i stranaka Trojke postignut na Dodikovom privatnom imanju predstavlja novu opasnost po interese države i Bošnjaka, posebno na području entiteta RS.

U dokumentu nazvanom „Dogovor lidera političkih stranaka u BiH na sastanku održanom 18. januara u Laktašima“, kojeg je objavio predsjednik SDP-a Nermin Nikšić, niz je spornih tačaka. Ukoliko bi bile implementirane, izazvale bi nepopravljivu štetu, čak i veću od one koju je SDP prije nekoliko godina napravio glasanjem za Zakon o prebivalištu.

Posebno je zabrinjavajuće da je Trojka pristala na izmjene Izbornog zakona kojima se uvodi „plutajući treći entitet“ pri izboru članova Predsjedništva BiH, kao i dio dogovora da se u funkcioniranju Centralne izborne komisije primjenjuju iskustva iz Srbije, države u kojoj svaki izbori dovedu do protesta i reakcija iz demokratskog svijeta zbog brojnih nepravilnosti.

Također, pristajanjem na podizanje izbornog cenzusa na četiri, odnosno pet posto, Bošnjake u entitetu RS dovode u situaciju da će u svega nekoliko općina imati svoje predstavnike i dovesti u pitanje njihovo učešće u entitetskoj skupštini i Vijeću naroda, kao i izbor državnih zastupnika Bošnjaka iz entiteta RS.

Trojka štetu koju je sama sebi nanijela u javnosti pokušava ublažiti neozbiljnim pozivima na sastanke o reformi Ustava. SDA neće učestvovati na neozbiljnim sastancima o temama vitalno važnim za budućnost države. Predsjedništvo SDA pozdravlja i odluke DF-a, NES-a i SBiH-a da ne odazovu pozivu Trojke.

Pristajanjem Trojke na sporazum iz Bakinaca, kojim se problemi rješavaju na način suprotan evropskim standardima i uputama Evropske unije, ozbiljno se ugrožava otvaranje pregovora Evropske unije sa Bosnom i Hercegovinom.

3.    Predsjedništvo SDA pozdravlja učestale posjete i energiju koju čelni ljudi Evropske unije i država članica ulažu kako bi pomogli Bosni i Hercegovini da ispuni minimum uvjeta za otvaranje pregovora sa Evropskom unijom u martu ove godine. Iako je ljestvica zahtjeva iz EU spuštena na minimum, vladajuća koalicija, nažalost, nije u stanju da ni takve uvjete ispuni. Predsjedništvo SDA poziva vladajuću koaliciju da u parlamentarnu proceduru konačno uputi zakone čije je usvajanje neophodno za dobijanje odluke o otvaranju pregovora. SDA će u Parlamentanoj skupštini podržati sva zakonska rješenja koja ispunjavaju EU standarde.

4.    Predsjedništvo SDA osuđuje neprimjeren odnos premijera Republike Hrvatske Andreja Plenkovića i nepoštivanje institucije Predsjedništva Bosne i Hercegovine. Porazno je da su funkcioneri iz Trojke nakon jasnog iskazivanja nepoštovanja prema Predsjedništvu BiH učestvovali na sastancima s Plenkovićem kao da se ništa nije desilo, te da su neki od njih čak i opravdavali njegov potez. Podršku koju Hrvatska pruža i može pružiti Bosni i Hercegovini na njenom putu u EU treba cijeniti, ali čelni ljudi Republike Hrvatske moraju konačno naučiti da poštuju Bosnu i Hercegovinu i njene institucije.

5. Predsjedništvo SDA smatra neprihvatljivim način na koji je Vlada FBiH uputila u parlamentarnu proceduru Prijedlog budžeta FBiH za 2024. godinu.

Dostavljanje najobimnijeg i najvažnijeg finansijskog dokumenta jedan radni dan prije njegovog razmatranja, bez ostavljanja prostora za javnu raspravu i adekvatnu analizu, pokazuje očiglednu namjeru Vlade FBiH da sakrije brojne sporne stavke sadržane u Prijedlogu budžeta FBiH za 2024. godinu, poput netransparentnih pozicija koje bude osnovanu sumnju u mogućnost zloupotreba pri utrošku javnih sredstava.

Usvojeni Budžet FBiH u iznosu od 7,4 miliona KM nije „rekordan“, kako to tvrdi nametnuta vlast, s obzirom da je nominalno uvećanje u odnosu na prošlogodišnji budžet zapravo iznos od dodatnih 500 miliona KMza koji se Vlada FBiH namjerava zadužiti u ovoj godini.

6. Predsjedništvo SDA je zadužilo Klub zastupnika SDA u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH da u proceduru uputi Prijedlog zakona o plinovodu “Južna interkonekcija Bosna i Hercegovina i Republika Hrvatska”, koji je ranije usvojen u Predstavničkom domu, ali je odlukom aktuelne Vlade FBiH povučen iz procedure. Usvajanjem tog zakonskog rješenja bi se stvorile pretpostavke za realizaciju ovog strateškog energetskog projekta za FBiH koji, pored unapređenja energetske stabilnosti FBiH, ispunjava i obavezu Bosne i Hercegovine za diverzifikacijom izvora i pravaca snabdijevanja energentima.

7. Predsjedništvo SDA traži informaciju od Tužilaštva Bosne i Hercegovine da li je postupilo po krivičnoj prijavi protiv predsjednika entiteta RS Milorada Dodika i ostalih učesnika u organizaciji proslave neustavnog praznika 9. januara, te, ukoliko jeste, u kojoj fazi se nalazi taj predmet.