Bosna i Hercegovina ima veliku priliku, ali i veliku obavezu, da uz pomoć prijatelja iz Evropske unije i Sjedinjenih Američkih Država konačno riješi pitanje implementacije presuda Evropskog suda za ljudska prava i Ustavnog suda Bosne i Hercegovine koje se odnose na uklanjanje diskriminatornih odredbi iz ustavnog okvira i izbornog zakonodavstva.

Ispunjavanje tih obaveza ujedno je i prilika za unapređenje transparentnosti i integriteta izbornog procesa, u skladu sa preporukama OSCE-a, ODIHR-a i Venecijanske komisije.

Razgovori i pregovori koji se odnose na izmjene Ustava i Izbornog zakona Bosne i Hercegovine, koje bi omogućile svakom građaninu na svakom dijelu Bosne i Hercegovine pravo da bira i bude biran, traju duže od 15 godina. U nekoliko navrata smo bili blizu rješenja, ali ono nikada nije postignuto.

Pitanja kao što su izmjene Ustava i Izbornog zakona Bosne i Hercegovine zahtjevaju učešće predstavnika svih parlamentarnih stranaka, civilnog društva, akademske zajednice i pravnih stručnjaka.

Stoga sam od samog početka razgovora između SDA i HDZ-a BiH smatrao da je takav format pogrešan i nedostatan za pronalazak održivog rješenja. Mogućnost razgovora u takvom formatu nisam apriori odbacio iz poštovanja prema prijateljima iz međunarodne zajednice, a moja procjena da razgovori u tom formatu neće uroditi plodom se ispostavila tačnom.

Također, neophodno je izbjeći bespotrebne javne prepirke i prikupljanje političkih poena na pitanjima koja su od životne važnosti za sve građane Bosne i Hercegovine i koja mogu odrediti sudbinu naše zemlje. Stoga ova godina mora biti godina posvećena rješavanju takvih problema, uz izbjegavanje sebičnog politikanstva, što svi mi, predstavnici stranaka zastupljenih u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, dugujemo građanima koji su nas birali.

Podsjećam da SDA i HDZBiH nisu postigli nikakav zajednički prijedlog izmjena Ustava i Izbornog zakona BiH, te da postoje dva, u velikoj mjeri suprostavljena prijedloga.

SDA je javnosti obznanila svoj prijedlog, kojim se presude Evropskog suda za ljudska prava provode na temelju principa i rješenja sadržanih u takozvanom Aprilskom paketu ustavnih promjena, a presude Ustavnog suda BiH uklanjanjem postojeće asimetrije u funkcioniranju Vijeća naroda RS-a i Doma naroda FBiH, odnosno striktnog svođenja ovlasti Doma naroda FBiH na zaštitu vitalnih nacionalnih interesa.

Tvrdnje pojedinih predstavnika stranaka da prijedlog SDA „vodi u podjelu zemlje“ ne samo da su pogrešne, već ukazuju na zabrinjavajuću činjenicu da neki od aktera aktuelnih razgovora nisu ni pročitali prijedlog SDA. Stoga vam taj prijedlog još jednom dostavljamo u prilogu.

S obzirom da se od Parlamentarne skupštine BiH očekuje da u ovoj godini usvoji rješenja kojim bi se provele presude svih relevantnih sudova i uklonila postojeća diskriminacija iz Ustava i Izbornog zakona BiH, što je jedna od ključnih obaveza na evropskom putu Bosne i Hercegovine, smatram da je neophodno iskoristiti spremnost prijatelja iz međunarodne zajednice, naročito onih iz Evropske unije i Sjedinjenih Američkih Država, te se istinski fokusirati na rješavanje ovog problema.