1. Glavni odbor SDA upozorava domaće i međunarodne aktere na realizaciju Deklaracije svesrpskog sabora iz juna 2024. godine. Od institucija Bosne i Hercegovine, a posebno predstavnika Trojke, zahtjevamo da se odlučnije suprotstave takvim nastojanjima.

 

Riječ je o projektu nastavka agresije protiv BiH, koji ima za cilj da 49 posto bh. teritorije institucionalno, identitetski i kulturološki pripoji Srbiji.

 

Organizovanjem „svesrpskog sabora“ i usvajanjem deklaracije, koja je sažetak ranijih memoranduma SANU-a, konačno su razobličene sve manipulacije Aleksandra Vučića i njegovog režima. To je nastavak velikosrpskog projekta, pokušaj ostvarenja dominacije nad drugim narodima i udar na suverenitet država koje su pretrpile oružanu agresiju od strane Miloševićevog režima. Usvojena deklaracija je  direktan atak na Bosnu i Hercegovinu i Dejtonski mirovni sporazum, a time i na stabilnost i mir. Niko ni od domaćih ni od stranih zvaničnika više se ne može pretvarati kako mu nije jasno da iza separatističke politike Milorada Dodika stoji politički vrh Srbije uz podršku Rusije.

 

Poruke iz Beograda i jasna podrška Moskve su upozorenje i SAD, Velikoj Britaniji i drugim silama koje stoje iza Dejtonskog mirovnog sporazuma. Jasno je da ciljevi velikosrpske politike ne mogu biti ostvarani mirnim putem. Zbog toga njeni kreatori moraju biti zaustavljeni na vrijeme. Greška sa zakašnjelom intervencijom prema Miloševićevom i Karadžićevom režimu ne bi se smjela ponoviti. I ovaj put bi izostanak odlučne i pravovremene reakcije cijeli region mogao ubrzano povesti ka sukobu i nestabilnosti. 

 

Zadužujemo sve organe i kadrove SDA da se, kao i ranije, efikasno suprotstave ovakvim politikama i sve neustavne i antidržavne zakone ospore apelacijama pred Ustavnim sudom BiH, ali i poduzimu sve druge zakonom dozvoljene radnje kako bi se zaustavio napad na državu.

2. Glavni odbor SDA potcrtava važnost Rezolucije Ujedinjenih nacija kojom se 11. juli proglašava Međunarodnim danom sjećanja na genocid u Srebrenici.

 

Rezolucija Generalne skupštine UN-a je pečat na istinu koja je utvrđena presudama Međunarodnog suda pravde i brojnim presudama Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju.

 

Posebno je značajno da se Rezolucijom bez rezerve osuđuje svako poricanje genocida u Srebrenici kao historijskog događaja i poziva države članice da očuvaju utvrđene činjenice kroz svoje obrazovne sisteme i razvijanjem odgovarajućih programa.

 

Generalna skupština UN-a je osudila i veličanje presuđenih počinilaca genocida i drugih ratnih zločina, što je jasna poruka aktuelnom režimu u Srbiji i entitetu RS koji to kontinuirano i sistematski čine.

Umjesto prihvatanja historijske i sudske istine, vladajući režimi u entitetu RS i Srbiji intenzivirali su negiranje genocida i veličanje ratnih zločinaca, što potvrđuje da nisu odustali od agresivnih genocidnih politika. Pozivamo srpski narod da ne slijedi pogubne politike svog političkog rukovodstva koje im nameće kolektivnu krivicu za genocid i vodi ih u nove krize, blokade i sukobe.

3. Glavni odbor SDA upozorava na intenzivno naoružavanje Srbije i Hrvatske, te uvođenje obaveznog vojnog roka u ovim državama.

 

Uzevši u obzir procese u susjednim zemljama, kao i opću situaciju u svijetu, Bosna i Hercegovine mora imati adekvatan odgovor. To je i obaveza u skladu sa Aneksom 1 b. Dejtonskog mirovnog sporazuma i Sporazuma o subregionalnoj kontroli naoružanja koji je potpisan 1998. godine između tadašnje Savezne Republike Jugoslavije, Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine.

 

Opasan i nedopustiv je trend da se susjedne države ubrzano naoružavaju, dok Oružane snage BiH planirano i sistematski slabe. Zbog toga se u prvom narednom budžetu moraju osigurati značajna sredstva za modernizaciju i opremanje Oružanih snaga BiH. Istovremeno, aktuelna vlast mora hitno intenzivirati put Bosne i Hercegovine ka NATO-u, organizaciji koja predstavlja sigurnosni kišobran za našu zemlju.

 

4. Glavni odbor SDA traži odlučniju reakciju svjedoka Dejtonskog mirovnog sporazuma, Vijeća za implementaciju mira i OHR-a u odnosu na kontinuirane pokušaje entiteta RS da kroz djelovanje Narodne skupštine RS-a pokuša stvoriti pravni okvir za secesiju.

U tu svrhu se provode brojne aktivnosti na političkom, društvenom, kulturnom, sportskom i medijskom planu. S tim ciljem se donose neustavni zakoni, u primjenu pokušavaju uvesti grb, zastava i himna Srbije, Zakonom o sprovođenju odluka Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika se pokušava brisati ime Bosne i Hercegovine, kao i preispitivati odluka državne komisije od strane entitetskih organa, usklađuju se nastavni planovi, pokušava osigurati prisustvo srbijanske policije u entitetu RS, najavljuje se odlazak mladih na služenje vojnog roka u Srbiju, pokušavaju se prisvojiti državna imovina i energetski resursi BiH, te se u općem narativu ovaj entitet pokušava prikazati kao isključivo srpski.

 

Ovakva politika vladajućeg režima u entitetu RS izaziva stalne tenzije, nestabilnost i koči napredak cijele države.

5. Glavni odbor SDA osuđuje konstane prijetnje i pritiske na bošnjačke povratnike u entitetu RS, koji eskaliraju svakih nekoliko mjeseci.

Od Visokog predstavnika Christiana Schmidta zahtjevamo da konačno pokaže da je visoki predstavnik za cijelu Bosnu i Hercegovinu, a ne samo za entitet FBiH, te da iskoristi svoje ovlasti i hitno donese mjere koje će unaprijediti status i sigurnost Bošnjaka i Hrvata u entitetu RS. Aparthejd nad Bošnjacima i Hrvatima u entitetu RS je baziran na protivustavnom nacionalnom debalansu u institucijama ovog entiteta, a naročito u sigurnosnom sektoru, te je Visoki predstavnik dužan da reaguje u skladu sa svojim mandatom.

6. Glavni odbor SDA poziva vladajuću koaliciju da preuzme odgovornost, prestane sa blokadama i konačno ubrza evropski put Bosne i Hercegovine. Razočaravajuće je da aktuelna vlast nije u stanju ispuniti ni najminimalnije uvjete koje im je za početak pregovora postavila Evropska komisija. Posebno je zabrinjavajuće da Vijeće ministara mjesecima nije u stanju da usvoji Program reformi za Plan rasta kako bi Bosna i Hercegovina dobila predviđena sredstva u iznosu od dvije milijarde KM. Otkazivanje Samita lidera Zapadnog Balkana i EU u Neumu zbog korupcijskog skandala blamaža je koja na najslikovitiji način opisuje trenutnu vlast.

 

Nedopustivo je da se u procesu ispunjavanja uvjeta Evropske komisije umjesto evropskih pokušavaju usvojiti standardi secesionističke politike Milorada Dodika, posebno po pitanju Ustavnog suda BiH i entitetskog veta u odlučivanju.

 

S obzirom da je očigledno da evropski put BiH blokiraju vlasti RS-a, od Evropske unije tražimo da zbog toga ne kažnjavaju cijelu državu. Stoga pozivamo Evropsku komisiju da odobri Program reformi za Plan rast, uz uvjet da će realizacija sredstava biti moguća tek kada se popuni Ustavni sud BiH i osigura provođenje njegovih odluka, te ukloni entitetski veto u odlučivanju u Konkurencijskom vijeću i Vijeću za državnu pomoć.

 

7. Glavni odbor SDA ocjenjuje da su Vijeće ministara BiH i parlamentarna većina na državnom nivou pokazale potpunu nefunkcionalnost, osim u slučajevima kada je trebalo ispunjavati kadrovske i finansijske zahtjeve SNSD-a i HDZ-a. Ove dvije partije u potpunosti vladaju procesima u državi, dok im servilna Trojka asistira pravdajući svoje katastrofalne poteze tobožnjim kompromisima, što je narativ u koji više ni sami ne vjeruju.

 

Gotovo identična situacija vlada u oba doma Parlamentarne skupštine BiH.

 

Činjenica da je Vijeće ministara od planiranih 58 u parlamentarnu proceduru uputilo svega sedam zakona, te da je u 2024. godini usvojeno samo njih pet, među kojima nijedan nije kapitalan, na najbolji način ilustruje nerad vlasti.

 

8. Glavni odbor SDA upozorava da Vlada FBiH svojom neodgovornom politikom zaduživanja i rasipništvom dovodi u pitanje ekonomsku stabilnost FBiH.

 

Kontinuiranim zaduživanjem bez jasnog plana namjene i transparentnosti u trošenju tih sredstava, sa otplatnim rokovima kojim se dospijeće kredita predviđa tek u narednom mandatu, Vlada FBiH svjesno ugrožava fiskalnu ravnotežu, smanjuje prostor za kapitalne projekte i socijalne programe, te ozbiljno dovodi u pitanje finansijsku održivost FBiH u narednim godinama, što potvrđuju i upozorenja Međunarodnog monetarnog fonda.

 

Uprkos naslijeđenim budžetom sa značajnim suficitom i stotinama miliona KM na računima javnih preduzeća, Vlada Nermina Nikšića je za manje od polovine mandata dovela FBiH na rub ekonomskog kolapsa. Svi bitni ekonomski parametri, a naročito industrijska proizvodnja i izvoz, su u padu, dok s druge strane rastu deficit u budžetu, zaduženja koja su premašila milijardu KM, gubici i dug javnih preduzeća, cijene hrane, struje i telekom usluga.

 

9. Glavni odbor SDA smatra da je nedopustiva spora i neadekvatna reakcija Vlade FBiH nakon poplava koje su u oktobru 2024. godine pogodile Jablanicu i niz drugih općina u FBiH.

 

Ni dva i po mjeseca nakon poplava Vlada FBiH nije bila u stanju osigurati popravak dijela željezničke pruge, te temeljito obnoviti oštećenja na magistralnom putu M-17, čime su privredi FBiH nanesene direktne i indirektne štete koje se mjere u stotinama miliona KM.

 

Sanacija oštećenih stambenih objekata još uvijek nije započeta, a dosadašnje odluke o raspodjeli javnog novca općinama koje su se suočile sa poplavama ukazuju na primjenu neujednačenih kriterija koji nisu zasnovani na pretrpljenim štetama već političkim interesima.

 

Odgovorni pojedinci unutar institucija i nadležnih ministarstava moraju snositi posljedice za svoje propuste.

 

10. Glavni odbor SDA ističe da, uprkos stalnim obećanjima i najavama, Vlada FBiH još uvijek nije utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila set fiskalnih zakona kojima bi se smanjilo opterećenje za privredu i omogućio rast plaća zaposlenih.

 

Umjesto fiskalnih zakona, Vlada je najavila donošenje uredbe čiji se sadržaj krije od javnosti, a koja budi opravdanu bojazan među poslodavcima i radnicima. Od Vlade FBiH zahtijevamo da ispune data obećanja i što prije, umjesto štetnih prijelaznih rješenja, u proceduru upute najavljeni set fiskalnih zakona.

 

11. Glavni odbor SDA zahtijeva od vlasti na nivou države Bosne i Hercegovine i Federacije da hitno u proceduru upute prijedloge budžeta za 2025. godinu.

 

Podsjećamo da su svi zakonski rokovi za usvajanje budžeta već istekli, te da građani i institucije ne dobijaju nikakvo obrazloženje za ovakav neodgovoran odnos vlasti prema osnovnim obavezama. Nedopustivo je da u trenutku kada se suočavamo s ozbiljnim ekonomskim izazovima, povećanjem troškova života i stagnacijom u ključnim investicijama, vlasti ne pokazuju minimum odgovornosti i efikasnosti u planiranju finansiranja institucija za narednu godinu.

 

12. Glavni odbor SDA traži od Vlade FBiH da, ukoliko već nije u stanju ispuniti zakonske kriterije za povećanje penzija, što prije izmijeni postojeće kriterije i omogući rast penzija u FBiH.

 

Također tražimo da se, umjesto ponižavajućeg iznosa koji je podijeljen, penzionerima isplati tražena jednokratna pomoć s ciljem prevazilaženja posljedica inflacije.

 

13. Glavni odbor SDA pozdravlja usvajanje Zakona o južnoj plinskoj interkonekciji u Predstavničkom domu Parlamenta Federacije BiH kao važan korak ka energetskoj sigurnosti Bosne i Hercegovine.

 

Očekujemo da Zakon bude usvojen i u Domu naroda Parlamenta Federacije BiH, te da se ubrzano nastavi s procesima zaključivanja međudržavnog sporazuma s Republikom Hrvatskom i pripremama za realizaciju ovog važnog infrastrukturnog projekta.

 

Južna plinska interkonekcija predstavlja strateški nacionalni interes Bosne i Hercegovine, ključni segment energetske diverzifikacije i sigurnosti snabdijevanja plinom, te usklađivanja naše zemlje s evropskim standardima i praksama. Ovaj projekat od velikog je značaja ne samo za ekonomski razvoj i stabilnost, nego i za povećanje energetske efikasnosti i smanjenje zavisnosti od postojećih izvora.

 

Glavni odbor SDA naglašava da su nedopustive bilo kakve opstrukcije ovog projekta, koji je od vitalnog značaja za sve građane Bosne i Hercegovine, bez obzira na njihovu etničku ili političku pripadnost. Pokušaji da se Južna plinska interkonekcija svede na pitanja međuetničkih ili čak međuvjerskih odnosa, kako to čini dio političkih predstavnika iz reda hrvatskog naroda, besmisleni su i štetni.

 

Pozivamo sve relevantne institucije i političke aktere u Bosni i Hercegovini da pokažu odgovornost i zajednički doprinesu što bržoj realizaciji ovog projekta.

 

14. Glavni odbor SDA ukazuje na potrebu hitne, sveobuhvatne i temeljite reforme pravosudnog sistema u Bosni i Hercegovini.

 

Nedavni sudski epilozi u predmetima protiv bivšeg premijera Federacije BiH Fadila Novalića i bivšeg ministra odbrane BiH Selme Cikotića jasno ukazuju na zloupotrebu pravosudnog sistema u političke svrhe. Tokom ovih procesa svjesno se, između ostalog, izbjeglo procesuiranje zvaničnika iz drugih političkih stranaka i naroda, čime je dodatno narušeno povjerenje u nepristrasnost i profesionalizam pravosudnih institucija.

 

Posebno zabrinjavaju dokazi i informacije izneseni tokom sudskih postupaka, koji ukazuju na ozbiljna kršenja prava procesuiranih na pravično suđenje. Izdvojeno mišljenje sudije Branka Perića, javni istupi drugih učesnika u procesima, te izdvojeno mišljenje sudije Ustavnog suda BiH Mirsada Ćemana dodatno potvrđuju prisutnost neprofesionalnog i pristrasnog djelovanja unutar pravosudnog sistema.

 

Glavni odbor SDA zahtijeva intezivniji rad na reformi pravosudnog sistema u skladu sa zahtjevima Evropske komisije i preporukama Venecijanske komisije, kako bi se osigurala njegova nezavisnost, profesionalnost i transparentnost. Reformom se mora uspostaviti sistem odgovornosti za one koji zloupotrebljavaju pravosudne funkcije, dok građani Bosne i Hercegovine zaslužuju pravosuđe koje će štititi njihove interese, a ne biti alat političke manipulacije.

 

15. Glavni odbor SDA ocjenjuje da je Stranka na proteklim Lokalnim izborima ostvarila izuzetan izborni rezultat, čime je još jednom potvrdila status najsnažnije političke organizacije u Bosni i Hercegovini.

 

SDA je također i najbrže rastuća politička stranka u zemlji, što potvrđuje kontinuirani rast broja glasova od oko 27% u Federaciji BiH, dok je u pojedinim kantonima taj rast iznosio preko 40%.

 

S osvojenih 35 načelničkih pozicija i 588 vijećničkih mandata, SDA je ubjedljivo najjača politička opcija u Bosni i Hercegovini. U Federaciji BiH, Stranka je osvojila duplo više glasova od prve naredne stranke, te čak 56.000 glasova više nego što su zajedno osvojile sve stranke okupljene oko Trojke.

 

Rastuća podrška građana neosporno potvrđuje ispravnost politika koje vodi SDA, ali i povjerenje u ljude koji ih provode. Posebno zadovoljstvo izražavamo zbog uspješnog procesa kadrovskog podmlađivanja, koji je već prepoznat i nagrađen od strane glasača.

Glavni odbor SDA upućuje iskrene čestitke svim izabranim načelnicima i vijećnicima iz redova SDA.